Став

Инок, везиља магле (01)

  Блез Паскал: Постоје само две врсте људи:
праведници који себе сматрају грешнима
и грешници који верују да су праведни.

ИРСКИ и радино расположени рашчињени калуђер Леонтије (Павловић),  с четири датума рођења (13. и 26. август, што би прошло да датумска разлика није читаву годину), две године рођења (1914, 1915), у мирјанству уз два световна имена (Драгомир и Драгољуб).

Комплетан текст: Инок, везиља магле (01)

Инок, везиља магле (02)

ЕОНТИЈЕ (Павловић), вешто је носио  кринку смерног, тихог човека преданог науци, а заправо беше наглашено умишљен, површан, брзоплет, претворан, лукав, самољубив, злопамтило и завидљив. Није био рођен за подвижничка дела, за монаха, па ни свештеника.

Невероватно је на шта се све усуђивао Драгомир, Драгољуб или Леонтије али је, током каријере, плагирајући, компилирајући, подмећући фикције као чињенице, кријући се иза изнуђеног доктората упропастио свега чега се такао.

Волео је, понад свега,  себе да цитира.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (02)

Инок, везиља магле (03)

ЕОНТИЈЕ је брижно сачувао дозволу за боравак на Светој Гори од 11. октобра 1978. (док је био клирик, није ишао у Хиландар) а није диплому Филозофског факултета. Сачувао је и безвредни папир, цертификат IBC да је заслужан за последња међународна научна достигнућа, и друге небитне папире, а да поновим, факултетску диплому није. Чудно. Први знак, у светлости Леонтијевих навика, који говори да калуђер није на Филозофском факултету у Београду, нити игде у свету, дипломирао историју ни историју уметности је што никада, нигде, такав податак, мимо устаљених обичаја, није нотирао. Мада, уистину, ништа не би добило на веродостојности и да је то негде забележо. Не би пропустио да  свугде разгласи као што је учинио када је купио (ту чињеницу је прећутао) међународно признање од  IBC.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (03)

Инок, везиља магле (04)

УПРОТСТАВЉЕНЕ идеологије, религија и комунизам, пошто имају исто исходиште, најпре су једна другу силно мрзеле, потом игнорисале, као да ће таквим односном нестати по себи, потом је држава надвладала - при чему јој је помогла друга страна јер се, углавном, приклонила пораженим снагама  пре, током и после Другог светског рата  - и одлучила Цркву од народа  (и, за сваки случај, народ од Цркве). Онда је настало жестоко непријатељство док се Црква није повукла.

Религија и комунизам нудили су исто: наду.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (04)

Инок, везиља магле (05)

НАДОХ једног учу и лично се уверих, у више наврата, да је имао библиотеку каква се ретко виђа, и била је, не само у односу на легат Леонтија (Павловића) баснословно вредна по избору капиталне литературе, по богатој опреми, повезу, штампи, очуваности, раритету, систематизованости, значају да је Леонтијева библиотека безмало јадна као сироти рођак из Недођије.

Имао сам колегу на студијама. Ни после више од пола века од часа када сам видео обим и избор његове филозофске библиотеке, цивилизовани и брижни начин чувања, не могу да кажем да сам икада игде видео значајнију приватну збирку тог обима и одбира.

Леонтијев легат је набилдован.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (05)

Инок, везиља магле (06)

ИЛЕ би се лакше искобељало из кучина но Г. Ранковић из властите врзине: године се сударају код Леонтија који прекида школовање у битољској Богословији (због рата, 1937),  а завршава Трговачку академију у Сарајеву у време рата?!  Претпостављам да се  непостојећи рат завршио, а Леонтије већ има диплому још једне наводно средње школе.

Није битно.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (06)

Инок, везиља магле (07)

ОРЕД Библиографије др Леонтија (Павловића)..., први број Смедеревског зборника у издању Музеја смедеревског подунавља на уводном месту незаслужено истурио је текст Гордане Ранковић Др Леонтије Павловић –  истрајни трагалац за историјским истинама. Текст би и као средњошколски домаћи задатак био проблематичан. Код озбиљног професора не би добио прелазну оцену, чак и поред утицајних родитеља, поред осталог и због тога што врви од фраза и патетике. Укратко, шупаљ је.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (07)

Инок, везиља магле (08)

РОНОЛОГИЈА се довде некако уклапа, али Г. Ранковић, на путу образовања налеће на ударне рупе па одскаче, цитирам комплетну наредну реченицу: На Филозофском факултету завршио је историју уметности. Тачка.  Никакви датуми, године, просечна оцена, појединости. Ништа.

Одмах биограф прелази на докторску дисертацију и наглашава да је изузетна. 

Комплетан текст: Инок, везиља магле (08)

Инок, везиља магле (09)

ИВШИ инок Леонтије (Павловић) општински научни саветник закључио је у животном делу Смедерево у 19. веку (њему је сваки ред животно дело) да Смедеревац  Милутин Калкаљера заслужује посебну дубљу студијску обраду. Да нагласим: Милутин Калкаљера варошки Леро а.заслужује, б. посебну, ц. дубљу, д.студијску и е.обраду. Добро је да није француска. Шта, заправо, то говори осим да Леонтије не разликује просо од пепела, што ће, после неколико редова, да каже, мада неће бити свестан шта говори.

Очекивано је да после такве процене Леонтије ту  посебну итд студију и напише. Али како, чиме. Нема грађе, нема знања. Крхко све је. Чемерно. Фантазирање.

Лако је рећи, поготово Леонтију.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (09)

Инок, везиља магле (10)

ДЕВЕТОМ наставку цитирао сам редове, које је Леонтије (Павловић) безмерно љубио па их је у локалном недељнику  5. новембра 1960. прештампао уверен да код првог штампања није био довољно слављен. Уз текст Ко је нишанио: Карађорђе или Шваба Леонтије у истом броју објављује да је срео Смедеревца од 80 година, творца популарне песме, али, како је научник смушен, а преписмен, није јасно ко је писац те славне песме: Карађорђе, Шваба,  или редак звер, Смедеревац од 80 лета. Тако ти је кад Леонтије пише. Ни игле, ни конца, ни краја, ни почетка.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (10)

Инок, везиља магле (11)

АСНО је да је допринос науци Леонтија (Павловића) non plus ultra, али жестоко надуван континуираним објављивањем истих чланака, а рекох, и туђих текстова које су самопрокламовани библиографи приписали њему, невином.

Недолично је да се неко, ко себе, макар неосновано, држи озбиљним научним радником, или баш због тога, троши на пискарања за локалне новине, а да ни наслов не уме поштено да  смисли и коректно га испише.

Леонтије се  у  све  пачао, доказујући да свашта уме, а да, заправо, мало шта разуме.

Тужно је то, неопричиво.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (11)

Инок, везиља магле (12)

УЗЕЈ у Смедереву од оснивања 12. априла 1950,  па 12 година унапредак, имао је  једног запосленог - управника!  Још се 1965. није рашчуло да Смедерево има Музеј, а Леонтију, рашчињеном иноку, па  даскалу у азањској Основној школи, штампао је (Музеј) докторску тезу  Култови лица код Срба и Македонаца, с резимеом на руском! Ништа без резимеа који нико не чита, као и инокове књиге што нико не погледа.Може ми се пребацити малициозност, али да је та докторска теза било оно што се од ње очекује издавач би био неко неутралан.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (12)

Инок, везиља магле (13)

АШТО је, посебно како и којим новцем Леонтије (Павловић) пропутовао готово све европске земље? Ваљда је по Европи ослушкивао ко све пева Adio Mare. Г. Ранковић тврди  да је Леонтије путовао да  би се, од 1977, када је пензионисан, посветио искључиво научном раду. А пре него што ће се посветити научном раду, годинама беше виши научни саветник на синекури.

Закључујем: пензионисани научник са Основном школом, почео је (према уверењу музејске раднице) да се бави науком с навршене 63 године.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (13)

Инок, везиља магле (14)

А би ма ко био у знатној мери поуздан сведок мора да буде човек од поверења, озбиљан и има довољан број година да би могао да сведочи о догађају који је био. Леонтије је у Азању дошао 1956.   Ако се сложимо, они сељани који и данас памте... упорна трагања... по азањском гробљу , 2006. (када је објављен текст гђе Ранковић) треба да имају најмање 80 година да би могли да ишта кажу о томе шта је Леонтије радио на азањском гробљу и, наравно, да га по гробљу срећу, можда и уходе, док је инок трагао за ко зна чиме.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (14)

Инок, везиља магле (15)

ТОМЕ да се датуми наведени у Библиографији често не уклапају у стварну хронологију живота и преметања Леонтија (Павловића) нећу више ни словца. Хоћу да анализирам белешку у алманаху Ко је ко, коју сопственом десницом исписа и фантазијом уобличи дотични научник у невероватан и контрадикторан science fiction.

Рука му се позлатила, посао ми олакша.
Леонтије је говорио да је рестаурација смедеревске тврђаве догађај сезоне и промашио тему: рестаурација је трајала више година и настављена 1978. (дакле, више сезона), а до 2014. је прекинута да се не зна када ће бити настављена. 

 Чека се благонаклони министар културе да одобри.

Инок је био тешко оболео од величине.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (15)

Инок, везиља магле (16)

ТО више читам Увод у животно дело Леонтија (Павловића) то све мање могу да се одредим: да  ли ми је све што тај човек напише више смешно, тужно или отужно. Примера је у сваком пасусу.

Јасно је да је Леонтије веома забринут над историјском и културном баштином и озбиљно је размишљао како да Смедерево поново сагради тврђаву, старију и лепшу.

Може то инок, наравно.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (16)

Инок, везиља магле (17)

А тврђаву је, при градњи, рекао је потписнику ових редова инжењер Илија Греговић, коришћено  тридесет врсти камена. Кула коју смо рестаурирали и конзервирали супруга и ја, грађена је од осам врсти. За сваки је утрошено много дана трагања: који је најбољи и где га наћи. Негде бисмо нашли праву боју, али не структуру, на другом месту обрнуто. Довлачили су Греговићи (Старина Новак би рекао све уз своја кола и волове) сивкасти рамски шкриљац, жућкасти радовањски пешчар, кучајски бели камен, шљунак са ушћа Језаве (јер је он коришћен и за првобитну градњу) и римску циглу.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (17)

Инок, везиља магле (18)

АКО је Леонтије (Павловић) упражњавао искуство Ресавске школе и удвориштва?  Нећу се држати хронологије научног бешчашћа већ ћу говорити о ономе што је надохват. А тога је одвише. Да поновим: сва дела за живота Леонтије је објавио у издању Музеја у Смедереву, а једно, посмртно, у Историјском архиву. Пошто Музеј није профитабилна институција ослања се на општински буџет. Да би се захватило из буџета треба дати ваљано образложење. Лако је научнику да образложи, веселило га је да слаже речи. Да измишља бајке, да фантазира. И, ето пара.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (18)

Инок, везиља магле (19)

АЛУЂЕР записује у, како би он казао, студији, или смисленомпогледу уназад и унапред:Такву су улогу у животу одиграли Илија и Василије, без икаквог дометања (страна 16). Закључујем да Леонтије у ствари покушава да завара читаоца, где би он, научник са међународним открићима, нештo дометао, он само хоће да подметне.. Одвише је што је преписивао. Наравно, није себе изневерио. Али, нема смисла више говорити о тој неподопштини.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (19)

Инок, везиља магле (20)

АМИСЛИТЕ докторску дисертацију коју чобани (макар били и доктори наука, има код нас таквих) очас прочитају па су још и задивљени и/или полемишу са докторантима. Није  В. Новаковић, да и то узгред споменем,  најгори међу њима, чак и кад реч култови пише јасно, без задршке: кулови. С пуним разумевањем, наравно.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (20)

Инок, везиља магле (21)

НАМ унушљене величине, ни основе матерњегг језика нису савладали, речи акцентују као кремањонци, а у свакој згоди и незгоди трсе се да су интелектуалци. Ценим њихову усмену амбицију.

Већина тих ликова  не уме да објасни шта је интелектуализам и ко је интелектуалац.  Језик се развија и значења речи се померају. Вујаклија, Анић, Клаић, Домовић сматрају да је интелектуалац: филозоф, научник, књижевник.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (21)

Инок, везиља магле (22)

АС је да се почешем иза уха и упитам да ли би ико довољно паметан и опрезан благо закопао ако већ може да га понесе са собом. Наравно. Да ли би неко могао да закопа туђе благо? Могао би, ако улучи прилику, али није о томе овде реч, па је блесаво да Леонтије наглашава закопавали своје благо и набраја патријархе, племиће, владаре, турске великане.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (22)

Инок, везиља магле (23)

МАО је Леонтије и  обимнијих чланака по новинама, које је поглавито и без ваљана разлога, сем удовољења сујети, претежно слао Политици,  углавном за рубрику Писма читалаца, Да ли знате и Међу нама. У једном таквом раду  записао је: Турци су свој боравак у манастиру Грачаници искористили за културну  пљачку (од попа и беседа) и једним караваном камила однели читаву ризницу... Зна ли ико то? Па, Леонтије је чувени зналац свега, постојало или не.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (23)

Инок, везиља магле (24)

ВЕТОСАВСКА повеља одобровољила  је  Леонтија (Павловића) па је рекао и што није намеравао. Читав живот је енормно хранио све алавију сујету. Радио је и кад појма није имао у шта се упушта. Гурајући се где му, као управнику Музеја, није место, Леонтије је хтео да покаже да се у све разуме па, дабоме, и у оно о чему појам нема, ни у траговима.

Само што није потписивао графите по граду, све остало јесте. Потписивао се као уредник каталога  радника, ликовних стваралаца за првомајску изложбу 1974, мада је каталог опремио и изложбу поставио сликар Миленко Остојић.

Исте године у Музеју је имао самосталну изложбу сликара Анимеша Нандиа из Индије. Одговорни уредник - не зна се чега - Леонтије. Очекивано.

Леонтије није схватио шта ради па се опет потписао као уредник (немам појма чега?!) за самосталну  изложбу слика Ислана Асланиа (1976).

Комплетан текст: Инок, везиља магле (24)

Инок, везиља магле (25)

ОДМУКЛА и невидљива рука - беше један од разлога да Леонтије буде рашчињен - ако Бог, та невидљива сила, управља нашим животима и нашом смрћу, онда је то Његова невидљива рука. Да ли грешим? Ако је систем мишљења истинит да нас је створио Бог (манимо сад мајмуне, Дарвина, дијалектику, опијум за народ) онда је, без даљег, то Творчева невидљива рука. Могуће је ипак да Радојичић није обарао руку са злом ћуди судбине него са Богом јер Леонтије флоскулу зла ћуд судбине користи за Творца. Био му је близу.

А, да: зашто се, поред других разлога, Леонтије рашчинио. Зато што је Бог, како га он доживљава, поред тога што је невидљив и подмукао.

Зар није рекао: та подмукла и невидљива рука? Наравно.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (25)

Инок, везиља магле (26)

СВОЈИМ славним научним делима, освртима и запажањима објавиће грешни Леонтије (Павловић, Неки споменици културе) које пише као да су мемоари, делове музејске Књиге утисака. Јесте, та будалаштина, макар била инокова,  изненадила ме је, али кад годи скрибомановој сујети, нема друге, или читај, или избегавај.

Силовито је кренуо клирик и дијак тужни, а да не знам како је мимоишао Свето писмо.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (26)

Инок, везиља магле (27)

ПРЕНОСУ моштију светога Луке у Смедерево, о коме је Леонтије исписао небројено будалаштина, произвољности, удворички текстова властма, глупости, нагађања (даље иде рима) не само да је јеретичко него је омаловажавајуће, подругљиво и говори о аутору, поред осталог да, ма шта говорио - о томе је уистину  ћутао - јасно је да није својевољно напустио манастир и скинуо мантију. Наравно, ја то знам, али Леонтије мисли да је успешно сакрио  неморал  калуђера.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (27)

Инок, везиља магле (28)

OСАМ тачака, безмало као Лутер, смедеревски виши научни саветник описао је како треба да се изради нови генерални урбанистички план Смедерева.  Тако је свом енциклопедијском знању додао још и титулу градског архитекте и завршио: Изврши ли се макар неки од наведених предлога, учиниће се велико и добро дело.

Уместо да ради посао за који је, ма како реално било мало, заправо богато награђен (реч је, наравно о синекури, дакле не треба ништа да ради, бар не да кочи узбрдо, само да клима главом и на сва уста хвали где год стигне мудро руководство општине) саветник је паметовао шта други треба да ураде.

Молим, приметите да он говори да ће, ако се реализује макар неки, али не било који, само његов предлог, бити учињено велико дело.

Наравно, јер инок је експерт за све. Нарочито за маглу.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (28)

Инок, везиља магле (29)

ЕДАН читалац Прилога за биографију, из Смедерева, рекао ми је да пре читања мојег осврта на лик и дело  није чуо за Леонтија. Толико о величини и заслугама.

Пренемагање самопрокламованих  интелектуалаца и неостварених хуманиста, који појма немају ко је и чиме се, заправо, Леонтије бавио само је врх леденога брега незнања и безумља.

Леонтије је имао неупоредиво прилика да се брани. А није.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (29)

Инок, везиља магле (30)

огрешно је - мука је читање, још већа писање - Леонтије (Павловић) зачитао   запис Константина Спандуђина: Ђорђе (Георгије) Кантакузен (рођени брат деспотове супруге Јерине) је утемељио и изградио из основа веома тврди град Смедерево. Инок је речи осннова додао (увек је нешто мудровао) једно слово и умислио да је Ђурађ основао град. Смедерево је, ако на то мисли, постојало пре зидања утврде. А тврђава је изграђена згоном, за одбрану хладним оружјем. Друга је халуцинација да је Леонтије 1961. поводом 115 година од оснивања Смедеревског читалишта објавио колумбовску, а заправо новинску патку, право говорећи глупост: Смедеревска библиотека стара колико и тврђава (Наш глас, Смедерево, 9. 3. 1961).

Комплетан текст: Инок, везиља магле (30)

Инок, везиља магле (31)

СТАЋЕ навек нејасно какве везе има то што је Василије Други поменуо Смедерево 1019. да би Ђурађ изабрао тај град за престоницу, какве везе за избор престонице има 11. са 15. веком, какве везе има 19. век (устаници 1806. заузимају Смедерево), шта раде и какве везе имају Руси саветници, Цинцари, Турци, Јевреји трговци, Цигани чергари и бродоградилиште са Србима који проливају своју крв. Хм, а да чију ће, ако већ проливају?

Леонтије (Павловић)  је одиста невероватан. У наредном пасусу открива да поред свега реченог, Смедерево спада међу специфичне градове на којима се одражавају бројни утицаји још неколико давно изумрлих балканских племена из дубоке прошлости. Ови трагови могу се пратити преко данас очуваних зидина Тврђаве и забележеног народног предања. Преживели сте?!

Комплетан текст: Инок, везиља магле (31)

Инок, везиља магле (32)

ЕОНТИЈЕ је разумео да се после ослобођења 16. октобра 1944. године отвара нова етапа у историји грађевинарства Смедерева. Развија се интензивна обнова свега порушеног... Најкомплексније промене извршене су у периоду социјалистичког развоја. Тада је остварен и најдубљи социо-економски преображај.

Он је такође увидео да су радници махом са села.

И не само да су са села, него свакодневно долазе у град, на посао у фабрику. Невероватно.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (32)

Инок, везиља магле (33)

АДА се  оба (Леонтије је знаменити светски енигмата, сваку треба да тумачи читлац, да размеће усов којим су затрпане калушђерове мисли па да погађа на шта циља та научна громада, тако рећи планински венац)  посматрају из птичје перспективе ... добије се дивна симетрија.  Леонтију си израсла крила, па надлеће Смедерево и цитаделу попут птице.  Зидови цитаделе бранили су  Смедерево, не симетрија, војници, храброст, срчаност, оружје, мудра стратегија, а не геометрија. Памет, а не лудост. Не водећи рачуна о ономе што је раније тврдио (да је Ђурађ лоше градио, није имао појма о утврђењима, фортификацији, статици, архитектури...), да је грађење од самог почетка било програмирано...

Комплетан текст: Инок, везиља магле (33)

Инок, везиља магле (34)

ИЈЕ спорно да је свакоме на вољу да пише посвете, било коме, било када, било како и било којим поводом и да при томе буде сервилан колико му драго, али неко ко хоће да буде уважаван као научник треба уважавање да завреди.Инок  се својски трудио  да буде уважаван, што је разумљиво. Зато је у фабричкој новини 1971. штампао чланак Металургија и рударство јуче, данас и сутра у Смедереву и околини.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (34)

Инок, везиља магле (35)

О је Антеј из Леонтијеве посвете? О чему то говори Леонтије, ако књигу  посвећује земљи?! Разумем да књигу посвети покојним родитељима, браћи, сестри, разумем да посвети супрузи, али земљи, још антејској, то превазилази  најсмелија очекивања.

 У грчкој митологији  Антеј је проблематичан херој, данас бисмо рекли беспризорни, син бога мора Посејдона, и богиње земље Геје. Погинуо је у борби сa Херкулом, пошто га је Херкул одигао од тла и угушио, што симболизује пропаст и губитак живота. То је, другачије речено, губљење везе са мајком, која симболизује земљу.  У психолошком смислу веза између детета и мајке, а затим и оца, основа је свих видова развоја појединца, па и психосексуалног, као и достизања зрелости и идентитета.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (35)

Инок, везиља магле (36)

ЕОНТИЈЕ читавог живота допуњавао библиотеку коју, поред ауторских књига, ма како танке и сиромашне подацима, чини и литература коју је користио и необјављени рукописи,  исечци из штампе и фотографије од којих ниједну није сам снимио већ присвојио.  И, наравно, позајмљене књиге.

 Већ сам се питао зар грађа, ако су је се власници одрекли, не припада Музеју. Али док Леонтије неуморно ради на књизи мора грађу да има крај себе, и то разумем, па и да однесе кући и заборави да није власник и да врати. Вратио би он, сигурно, али кад је дуго задржи, некако постане присан с било чијом грађом, па и музејском, те је осећа као своју!

Комплетан текст: Инок, везиља магле (36)

Инок, везиља магле (37)

БРАТИТЕ пажњу: Он је (Радојичић)  са  (у овом случају предлог мора да буде с, иначе мисао добија другачије значење) пуно части дописивао (исписивао да; дописивао није оно на шта Леонтије мисли, а пише се мастилом, пером, оловком, писаћом машином,  компјутером, кредом, писаљком по табли,  неизводљиво је писати чашћу, а може крвљу)  многе странице и откривао непролазне прозне и поетске вредности и поруке старе српске историје (стварно не разумем калуђера: не може се рећи у историји која долази имаћемо... јер нема будуће време, нико не зна шта ће бити, па такође не постоји стара и нова историја, те се фразе користе у списима и предавањима, али историја је, једноставно речено: све што је било) и књижевности.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (37)

Инок, везиља магле (38)

РАНИСЛАВ Нушић (право име Алкибијад Нуша, псеудоним Бен Акиба, посрбљено Нушић, ако је битно) озбиљно се бавио фотографијом (свашта је у животу почињао, углавном успешно - носилац четири ордена (краљевина СХС, Црне Горе, Србије) - па је 1912. био и шеф полиције у Скопљу) а 23. маја 1901. излагао на заједничком наступу фотографа у Београду.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (38)

Инок, везиља магле (39)

УБОМИР Видаковић јасно – додуше патетично, што је својствено богословима (дипломирао је 1906. на Духовној академији у Москви) вели:  После тешког петовековног робовања под Османлијама, јавља се народни Див, неумрли прадед нашег витешког Краља Александра Првог, наш велики Вожд, који отпоче неравну и исполинску борбу са вековним непријатељем Турцима и одавде, из шанчева нашег историјског Карађорђевог Брда...(Споменица смедеревскога града, 146)

Видаковић, говори о шанчевима на Карађорђевом брду, не о неком дуду који је по Леонтију музејски доказ о животу у вароши.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (39)

Инок, везиља магле (40)

АДА се Леонтије докопао Константиновићевог текста (разумем што је Панчићева оморика, не разумем што је Карађорђев дуд, али нећу да се мешам) кренуо је безмало усов. Дуд је подупиран, подзиђиван, ограђиван, плела се легенда, качиле табле, стављан под заштиту, монтиране чесме, клупе, ограда, основана месна заједница, склепан истоимени трг. Тако се понашају родитељи када одоцне с породом. Најзад да и ми нешто за дику имамо. Не знам шта би инок, да је поживео, још смислио.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (40)

инок, везиља магле (41)

ОЈИ оно добар јунак беше, Вуле Илић од Колара села. Њега је распоп Леонтије овенчао славом и јунаштвом па вели: Добар јунак беше Вуле Илић Коларац, који се оженио ћерком Врете из Колара.  Тако пише научник који појма нема ни зашто пише о Вулету, ни какав јунак беше, ни с киме је мегдан делио али Леонтије (Павловић) који је изнад свега волео да попује, савете и ордење да дели, налетео је у неком спису, на реченицу којом је записано да се Вуле жени. Тако проницљиви Леонтије прогласи Вулета добрим јунаком, заслужним за три ордена народног хероја јер се Вуле, несрећник, див-јунак жени ћерком Врете из Колара. А добар је јунак био, баш добар, ко би се иначе усудио да се ожени Вретином кћерком? Не указује самозвани градски архитект  на друге Вулетове велебне подвиге и врлине. Тек набеди сиротог Вулета да је јунак каквих у Србији мајка више не рађа јер се ожени Вретином кћерком. Није то занемарљив  ни чест чин.

Комплетан текст: инок, везиља магле (41)

Инок, везиља магле (42)

ПСТАЈЕ   једна - много их је, али да анализирам сада ову -  ситница која не иде на руку хаотичним сновима Леонтија (Павловића). Син Вујичин,  Петар Вулићевић, био је ожењен Босиљком, сестром кнегиње Љубице. Милош, ма како прек и лукав био, не би се усудио да некога хушка, макар и Гмитра Петровића, да отрује Босиљкиног свекра.  Још Вујица не би потегао други гутљај ракије (ако се Леонтије  није забројао),  Љубица би Милоша послала на онај свет.

Кнегиња је једном Милоша свргла с власти, могла га је и убити, као што  је упуцала Петрију,  Милошеву љубазницу, речима Пиштољ је Милошев,  рука Љубичина, грешке не може бити, реториком и проницљивошћу  - већ осуђена на смрт  - избегла је смакнуће, она би Милоша раставила од живота да је ма и посредно, пошао на Вујицу.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (42)

Инок, везиља магле (43)

О епохалног, радосног открића за медаљу и куповине цертификата међународног научног успеха дошао је грешни инок Леонтије (Павловић) упорним читањем  на прескок и подвлачењем, зарад лакшег преписивања, удворичког препричавања једине књиге Миломира Марића Деца комунизма  у београдској штампи  која кад нема о чему, а и иначе, по инерцији, јури за сензацијама, макар биле нетачне или бајате.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (43)

Инок, везиља магле (44)

ад је инок открио Марићеве мајдане латио се омиљеног посла: препричавања безначајне ствари, да је књига објављена у току прошле године, доживела три издања, бла... бла,мада читалац данас не зна када је била та прошла година.  Леонтије би са Марићем и гњурца у скафандеру удавио солипсизмом и нарцизмом, па се расписао: тако на пример Мустафа (Леонтије пише о Голубићу као интимус, фамилијарно га ословљава по имену, очекујем да наиђем у калуђеровим научним уназад и унапред погледима да га из миља зове Муки или Голубе мој) је 1940.  у Мексику ликвидирао Лава Троцког као (из Леонтијевог дућана не може се разазнати да ли је Лав Троцки збиља био Стаљинов противник јер калуђер пише да је Мустафа ликвидирао Лава као противника Стаљина па закључујем да је Голубић био у сукобу са неким ликовима, Стаљиновим противницима па их је, како каже инок, ликвидирао). Како Леонтије пише ни Шампалион не би увек успео да дешифрује.

Комплетан текст: Инок, везиља магле (44)

Приопћење судионика властитог живота

ЕКСТ који сте отворили има  12.178 карактера, 2.162 речи и 213 редова. Треба га читати континуирано, у наредних десетак минута. Уверен сам да толико можете за издвојите за властито добро. Ако  сте у журби, и не можете да тексту посветите поменуто време, или вас не занима – одустаните! Но, будете ли икад  дошли у ситуацију о којој пишем, а неприпремљени, као што сам ја био, не кривите ме, него сопствену небригу да будете обавештени о томе шта вас чека и немар према властитом животу. Нисам пророк, нисам видовит, пишем о ономе што ми се догодило, а нико није имун од лоше процене.

Комплетан текст: Приопћење судионика властитог живота

У крилу Природе

Посвећено јуру детели (* 12. фебруар 1951, љубљана, † 17. јануара 1992)

Пријатан је кратак обед и сан у трави крај потока.
Хорације (65-8), Епистоле (I, 14,3).

ТРОГО узев у савременом свету два су вида перманентног подвижништва, оба вајкадашња, што је по себи contradictio in adjecto. Оба подвижничка вида рачвају се у мноштво рукаваца - у суштини благо дистинктивних - што не нарушава основну философију подвижништва већ јој, напротив, даје ауру светачког, ванвременог па и наднаравног умотавајући аскете у мистично рухо.

Први вид подвижништва је световни, мирски – вегетаријанство - и залази у други, духовни - монаштво.

Комплетан текст: У крилу Природе

Увек је време да се ништа не ради

УНЧАНИ сатови су непролазни, често маштовито смишљени и атрактивни, од времена када је први направљен до данашњега дана. У свету деца у основној школи, по градиву образовног програма, сазнају шта је сунчани сат и уче да га направе и очитавају. Таквих образовних центара има 20.000 зато је цифра сунчаних сатова импресивна, а код нас, рецимо у београдској Митићевој рупи, био је сунчани сат, монашки скроман. Једноставан. Био па га нема. Сметао је некоме. Штета.

У Сомбору, када је на некадашњем фрањевачком манастиру, сада на жупском двору, почела да се љуска фасада и пропада сунчаник Покрајински секретаријат за  заштиту  споменика  културе  постарао се да стари сат оде у Музеј, а на његово место постављена је реплика.

Комплетан текст: Увек је време да се ништа не ради

Премали смо да бисмо били велики

А почетку списатељске каријере, писали сте под псеудонимима?!

Србија је толико мала, сићушна, бедна, незарезива, практично невидљива  за свет, да постоји једино у главама политичара. Срби су се сатирали до истребљења да су готово успели у самоуништењу. Нама грђи, суровији, подлији непријатељ  од нас није потребан. Толико нас је остало да бисмо сви могли међусобно да се познајемо, да будемо кућни пријатељи, да се посећујемо и уважавамо. А нити се знамо, нити нам је стало до другога кад је  пријатељство  постало утопија, фикција фантаста.

Комплетан текст: Премали смо да бисмо били велики

Заборављени витез од Србије

 

РЕД крај школске 2013/14. године у великој српској вароши, у одељењу средње школе са 36 ученика, професор српског језика затражио је да  по слободном избору опишу личност којој се диве. То је уобичајена тема коју немаштовити професори дају ученицима још од времена Доситеја Обадовића.

Комплетан текст: Заборављени витез од Србије

Тачка демократичности

АШТО о томе пишем тек сада? Писао сам о Ели блог на најчитанијем, а показало се пуританском иностраном порталу, са минимално 100.000 посетилаца дневно, када  је емитован са полицијске камере, снимак њеног секса код Арене и мушкима било вруће као у Папеновом лонцу. И објавио сам низ, готово чедних Елиних фотки, водећи рачуна и о томе како се девојка осећа. Све би било у реду да не постији један конзервативан софтвер који лута нетом и брише фотке. Тако је обрисао неколико сунчаних сатова.

Комплетан текст: Тачка демократичности

Ко је завео девицу

АЈРАСПРОСТРАЊЕНИЈА религија, бар у Европи, данас је хришћанство. Сутра ћемо видети. Као идеологија европске цивилизације хришћанство вековима има највећи утицај на односе у свеколиком свету. Нема потребе да указујем да ће Алах потиснути Исуса јер је видно да муслимани надиру на том путу. Данас је Москва најмуслиманскији град Европе, а Париз не заостаје.

Комплетан текст: Ко је завео девицу

Којекуде, у кога су кључи историје

СТОРИЈСКИ архив Смедерева и српска православна црквена општина Свети Сава из Тићина (Италијa) објавили су књигу археолога Млађана Цуњака о зачецима Првог српског устанка и црквама брвнарама у Поморављу. Читалац је у праву, јесу то две књиге једних корица под заједничким именитељем. Ја бих то урадио другачије, али то није тема.

Mлађан Цуњак бави се познатом грађом о припремама за устанак и мање знаним црквама брвнарама у Подунављу. Издваја се поглавље којим је озбиљно пољуљана истинитост тврдњи о преласку смедеревске утврде и Смедерева из турских у српске руке. Цуњак, с правом, о самој предаји и месту где се  чин догодио, тврди да је реч о усменом предању, које је, као и свака друга народна предаја, ослоњено на сећање и приповести, подложно претеривању и деформисању.

Комплетан текст: Којекуде, у кога су кључи историје

Бибија, дај нашој деци здравља

Песма чергара

Под шљиву ћушнух колевку:
Чедо моје да успавам.
Киша сипи, окупа га
Лишће пада, покрива га
Коза иде, подоји га
Ветар пири, успава га

РАВОСЛАВНЕ ромске фамилије, поред Ђурђевдана, славе и заштитницу деце, чудотворну тетка Бибију. Бибија или Бибијака (у језику Рома који говоре гурбетским, калдерашким, лејашким и ловарским дијалектом, тетка - по мајчиној линији.

Комплетан текст: Бибија, дај нашој деци здравља

Дај, попе, руку

A веома прометном потесу, незнатно већем од напрстка, од кафане Пупи до бензинске пумпе, на путу за смедеревски бувљак, годинама је тридесетак уличних банкара диловало девизе. Чврста валута се овде увек добро котирала, а услуга је, када се урачуна и бензин, румунски, фарбан у зелено да говори мађарски, потпуна. После неколико акција полиције, нешто је дилерима почело да заудара.

Комплетан текст: Дај, попе, руку

Прст у око

 ЕТКО ми текст престоничких новина (локалне не читам нити – далеко било – у руке узимам) поправи дан, разгали ме, просто промени расположење на боље, да не кажем развесели, орасположи па потражим некога да са њим поделим задовољство.

Посрећило ми се: у додатку за културу београдске Политике 26. фебруара 2011, Центар за културу Пожаревац (узгредна дигресија, да не буде да нисте никад чули за једно лепо место у римској провинцији Горња Мезија, у коме под липом почива Слободан Милошевић), закупио четврт странице.

Ту поменути Центар читалаштво обавештава да књижевна награда Госпођин вир за 2010. није додељена.

Комплетан текст: Прст у око

Похвала аплаузу

 

БЕЧКОЈ опери, не само на Новогодишњем концерту, није допуштен аплауз, поготову не у такту музике, осим у случају када диригент гестовима позива публику да  себи да одушка и искаже задовољство концертом и поздрави извођаче. Када диригент одлучи да је довољно било аплауза, једним покретом - престаће. 

Комплетан текст: Похвала аплаузу

Па шта?!

РПСКА штампа данима је, пред гостовање Терезе Кесовије у Србији, писала да Тереза подржава наступ на Максимиру Светлане Цеце Ражнатовић, потом како је протекао Терезин концерт у Србији. Када се то испуцало, нађена је нова тема: Тереза је против наступа Светлане Цеце Ражнатовић на Максимиру. Не знам како се неки новинари не гаде свог лика и дела. Обавезан увод је после Терезиних концерата у Београду и Новом Саду, певачица је против Цециног наступа у Хрватској. Па шта?

Комплетан текст: Па шта?!

Монаштво

 ХРИШЋАНСКОЈ, православној и римокатоличкој, цркви поред световњака и клирика (клер, свештенство) образовао се посебан ред чланова цркве, монашки. То је братство које је дало доживотне завете девствености (безбрачности), сиромаштва (без личне својине) и послушности.

У овом запису бавићу се само православним монасима, не белим монаштвом, не католичким монашким редовима, ни гркокатолицима– само православним монасима, правилима, животом. Остале ћу помињати узгред, колико да пружим потпунију представу о разликама.

Епископи (владике) у православљу бирају се из редова монаха. Монах који буде изабран за положај епископа, може за дан да прође све чинове да би био уведен у епископски престо. 

Комплетан текст: Монаштво

Како је Јозеф постао Јован

АДА је Моника Тодоровић, запосленa у Дому за старе у Мајнцу упознала пет година млађег поштанског службеника Надима Јозефа Малика одбојност је била обострана. Ипак, договорили су се да изађу на вечеру. У току гозбе Надим је отишао у тоалет и позвао  пријатеља да без одлагања  дође и избави га од Монике. Док је био одсутан Моника је позвала другарицу  с истим тајним, хитним, деликатним задатком.

Недуго потом Моника и Надим увелико су разговарали о венчању. Моника је Српкиња рођена у Мајнцу. Хтела је да се венча у цркви у Смедереву, родном месту родитеља и сестре. Надим је рођен у Штутгарту, отац му је муслиман рођен у Пакистану. Живи у Њујорку, мајка Немица, католик, близу Хановера. Тешко ће, дође ли до тога, потомци успети да сачине родослов.

Комплетан текст: Како је Јозеф постао Јован

Моцарта је убио Апетит


АКО време одмиче све је мање изгледа да се докрајчи магла са неких делова живота и смрти Јохана Хризостома Волфганга Теофила Моцартa. Да прозборим коју о имену. Моцарт је на крштењу добио име Јохан Хризостом по свецу, цариградском патријарху Јовану Златоустом, на чији је дан рођен. Амадеус, име које је чешће у употреби после Формановог филма, италијански је облик имена Теофилус (нашки: Богољуб). Амадеус се у неким писмима потписивао немачким обликом – Готлиб (Gottlieb), са истим значењем: који љуби Бога.

Комплетан текст: Моцарта је убио Апетит

Оће л мене то јуне да муне

или
иде цура преко села шеснајс посто невесела


Иде маца око тебе,
пази да те не огребе

АКО закључити када је текст писан, много је теже одговорити зашто тада није објављен. Све је због нечега – чега по правилу нисмо свесни – добро. И зло је каткад – Нечастиви зна због чега – добро.

Комплетан текст: Оће л мене то јуне да муне

Трамвај звани жеља

Позориште Креативни хаос
Режија Невена Ракочевић, Велика сцена Центра за културу, прва реприза, 18.11.2012.

ОГОДИЛЕ су се две толико невероватне ствари да их се ни Тарабићи, Милош и Митар, у својим безличним, често уопштеним пророштвима нису такли, чак и ако су их, макар нејасно видели,  ни сами нису веровали у виђено, да ће се тако нешто случити, па ћутаху као заливени.

Комплетан текст: Трамвај звани жеља

Молитва

 

НОГИ, тек окренути Цркви, а и стари верници, не знају како да се, у њој, понашају. Шта и како чинити, а шта не. Није до верника јер их нико није подучио како се пристоји. Слутим да и гдекоји свештеник није сигуран шта и како, о симболици ни говора. На првом месту је молитва. Како се моли? Какав је то чин? Еванђелист Матеј (21,22) каже: Оно што зажелите у молитви с вером –  добићете.

Комплетан текст: Молитва

Шта чини православну цркву

O угледу на старозаветну скинију или цркву, коју је по Божјој заповести саградио Мојсије, а чинило га је двориште / порта  (за народ), светилиште (само за свештеника) и  светиња над светињама (у коју је улазио, једном годишње, првосвештеник) унутрашњост хришћанске  цркве и данас има три целине које је творе: притвор, средишни део и олтар.

Сваки дан у православном календару посвећен је хришћанским светитељима.

Комплетан текст: Шта чини православну цркву

Секте, култови, доктрине

ЕРНИ, бар у Србији, углавном не праве разлику између секти и култова зато што се мало зна не само о сектама него о вери уопште. Повремено (обично по каквом мистеризоном убисту или самоубиству)  јавност се усталаса, штампа почне причу о сектама и после недељу две све утихне. 

Уобичајено је да се мешају мале верске заједнице (секте) са новим религијским покретима.

Комплетан текст: Секте, култови, доктрине

Баптисти

БРЗО по појави назарена у Србији, стижу и следбеници баптиста. И баптистичко учење (које неки аутори сматрају историјским наследником анабаптизма) најпре се проширило међу Србима у Аустро–Угарској да би се потом развејало по осталим српским крајевима. Порекло и ширење баптизма (на фотосу je прва баптистичка црква у Отави) не може се везати за једну личност као код назарена, лутерана или калвиниста. Чак и баптистички историчари не могу да се сложе око корена баптизма и везе са анабаптизмом. У току реформације појавиле су се фракције. Једне ближе римокатолицима, друге, пак, веома радикалне, готово милитантне. На крајњем левом крилу били су анабаптисти. Тражили су не само теолошке и догматске реформе него и социјалне па и политичке. Дигли су и устанак да би остварили циљеве. На теолошком пољу анабаптисти ће заостати за адвентистима седмог дана (та секта је код нас позната као суботарска) а ове ће престићи Јеховини сведоци.

Комплетан текст: Баптисти

Црква је поповски дућан

АЗАРЕНИ су прва протестантска секта која се међу Србима јавила крајем 19. столећа. Оснивач секте је Швајцарац Самуило Хенрик Фрелих, бивши лутерански пастор. Из Швајцарске назаренство су у Угарску пренела браћа Хемшеји и Јосип Бела који је због тога доспео у тамницу што му је помогло да међу затвореницима шири учење своје секте. Српска власт је сурово кажњавала назарене због приговора савести. Чим одслуже затворску казну одмах им се поново суди јер и даље се озивају на приговор савести. Назаренима је суђено у Југославији. Знам Словенца који је био у затвору девет година (осуђиван више пута због истог дела: одбијање да носи оружје).Назарени одбацују молитву, знак крста, пост и православну цркву. За цркву говореу да је поповски дућан.

Комплетан текст: Црква је поповски дућан

Адвентисти

РИПАДНИЦИ адвентистичке вере су, као и читава Црква, проповедници другог Христовог доласка на земљу. Реч адвентист потиче из латинског и у основи значи долазак. Посебност адвентиста је у томе да се сматрају верницима који очекују скори Христов долазак. Оснивач адвентистичке секте, Вилијам Милер, родио се 1781. у Питсфилду (Масачусетс). Био је фармер маленог образовања. У младости је одбацивао Библију, мада је, званично, припадао баптистима.

Комплетан текст: Адвентисти

Јеховини сведоци

РИПАДНИЦИ секте, себе су звали раселовцима (према оснивачу Чарлсу Тазе Раселу). После 1913. променили су име у Озбиљни истраживачи Библије а од 26. јула 1931. носе данашње име: Јеховини сведоци. Јеховни сведоци поричу готово свеколику хришћанску догматику. Ако штогод и не поричу онда дају тумачење равно одрицању.

Комплетан текст: Јеховини сведоци

Света тајна крштења

РШТЕЊЕ је прва од седам светих тајни. Подразумева улазак у Христову Цркву, у заједницу људи који верују у Христа, заједницу коју је он основао. Крштење је, тврди свети апостол Павле, смрт и васкрсење са Христом. Прво је крштење, следи миропомазање, покајање, причешће, брак, свештенство и јелоосвећење. Крштење, миропомазање и свештенство се, као свете тајне, не могу поновити. Тиме отпада учење бројних секти које изнова крштавају своје припаднике. Чак и ако крштена особа операцијом промени пол не крштава се изнова но само промени име и документа.

Комплетан текст: Света тајна крштења

Света тајна брака

РКВА, без светих тајни, не би то била. Свете тајне подразумевају свештене радње којима се хришћанину, верујућем, даје на видљив начин невидљива благодат Светог духа. У православљу постоји седам светих тајни. Четири (крштење, миропомазање, причешће и кајање) обавезне су, а три (брак, свештенство и јелоосвећење) необавезне. Свете тајне имају видљиву и невидљиву страну.

Комплетан текст: Света тајна брака

О дрводељином сину

АЈВИШЕ распрострањена религија данас је хришћанство. Као идеологија европске цивилизације хришћанство вековима има највећи утицај на односе у свеколиком свету. У шта верују хришћани? Крајње поједностављено речено: Исус из Назарета, син Божји, родио се на земљи пре 2000 година, безгрешним зачећем, од девице Марије, законите супруге дрводеље Јосифа. Дошао је на свет да би га спасао.

Комплетан текст: О дрводељином сину

O свештеничким услугама

ЕМА је провокативна. Како за народ (паству) тако и за свештенство (пастире). Зашто нас ова тема провоцира? Моје је мишљење да је то из разлога што смо ми сви савршено неспособни да видимо проблем на прави начин. Не желимо да се бавимо узроцима него последицама. Свађамо се око свега и свачега. Метафизика и спорт су нам једнако блиски. Сви све знамо. Бравар учи математичара вероватноћи, аутомеханичар лекара саставу лекова. Нађите једног Србина који не би могао да буде селектор фудбалске репрезентације. Наша "С" из грба су окренута леђима. Довољно речито за овај увод.

Комплетан текст: O свештеничким услугама

O цени српског попа

отпоздрав о. зорану ђуровићу

УБАЗНИ,

Немам много времена јер живот смртника није лагодан и дангубан као свештеника, драге нам у Христу браће, и вид ме издаје, али сам, ипак, пажљиво прочитао медитирање О ценама свештеничких услуга, па да кажем коју, тим пре што сте, на читавој страни Смедеревске седмице, обигравали као маче око говеђе главе.

Комплетан текст: O цени српског попа

Одговор о. Mакарију чудотворцу

ТПИШИ му како знаш, владико,
и чувај му образ ка он теби
(Његош, Горски вијенац)

Друже Пешићу, не желим да ми замерите на томе што вас ословљавам са оче Макарије Чудотворче, из разлога што сте првобитно свој текст потписали са архимандритском титулом.

Комплетан текст: Одговор о. Mакарију чудотворцу

Попе, буди човек

СВАКОМ селу постоји светионик - учитељ,
и онај што га гаси - свештеник!
Виктор Иго

Уважени Зоране Ђуровићу,

Свашта умем, стварно умем, само Вас не разумем. Поред свих ђаконија, Ви сте се, канда, докопали бунике као дете звечке, па жестоко трипујете.

Комплетан текст: Попе, буди човек

Кајем се што читању се учих

Гроздана Олујић: Гласови у ветру, СКЗ, Београд, 2009.

Није празна реч да за њу не марите, него је живот ваш
Mојсије 32, 47.

РЕОСВЕЋЕНИ, много је разлога, повери свештеник епископу правдајући се што звонима није најављен долазак великодостојника у село. Оче, одврати владика благо, одлучан у намери да расветли мистерију, наведите ми само један разлог.

Ваше преосвештенство – скрушено ће јереј – немамо звона.

Комплетан текст: Кајем се што читању се учих

Чај за ручак

НЕВНИК што следи под насловом Чај за ручак објавио сам у двоброју Борбе 6-7. новембра 1993. Текст је три године касније (Čaj za kosilo) на тражење редакције објављен у зборнику Pod orožjem jezik (приредио Франци Загоричник, превео Иво Антић). Тај текст ми је драг и стога што сам га објавио (и чинио довољно тога) у време када су други дрхтали од страха при помисли да им се тако шта може у сну десити.

Комплетан текст: Чај за ручак

Идемо даље

АБОГДА имао па немао пословица је коју свезналице приписују час Јапанцима, час, опет, Кинезима. У сваком случају, малим, паметним. Као они су мудри онолико па имају такве бисере. А ми шта смо? Ми смо из пословице. А вођа нам је, тврдио је Бранко Ћопић, из бајке. Па се тамо врнуо. Ми остали да богорадамо.

Комплетан текст: Идемо даље

Кратка историја упада у црвено

ОЈЕДИНЦИ сада надиру скитски и незадрживо. Моторизовано. С неба. Долазе са стране која је најбезбеднија јер их отуд не очекују, али зато пружа највиша задовољства, чар авантуре и, обавезну, медијску пратњу. Није, наравно, реч о сребрним птицама, високо софистицираним које су се, последњих година, често, невољно, купале у Јадрану. Испитивале дубину, шта ли.

Цесне,  мале, лаке летилице, често (колико пара, толико опреме) навигацијски оскудно опремљене, изазов су којем је тешко одолети.

Комплетан текст: Кратка историја упада у црвено

Добро ми је, бољем се надам

ИСЦЕ, у животу, не прати, као обичне људе, срећа већ беспарица као да човек није довољно несрећан самим тим што је писац. И писац би хтео да попије, поједе и појебе штогод.

 Патетично? Верујем.

То је, углавном, разлог што сам се одјутрос унервозио па ми све смета, и курцу длаке. Не може да ме орасположи ни блесава народна песмица која ми, одјутрос, проби уши "Узећу ти меру, сашићу ти тесно, да не можеш ни лево ни десно." Искључио сам јебени радио; радије бих га изгазио јер је мени увек тесно. Ко ли само пише те идиотске песмуљке. Наравно, неки лош писац, али бато тај није декинтиран. Све је наопако постављено а Бог би, што рекао Цига, морао да узме памет у главу кад следећи пут јебени свет ствара.    

Комплетан текст: Добро ми је, бољем се надам

Ко пише читанке

РИМЕР читанке Водено огледало за трећи разред Oсновне школе, издавач Едука из Београда, показује део чемера и неодговорности људи који се таквог посла лате и безбрижности Министарства просвете и спорта Републике Србије. Од петоро аутора Воденог огледала двоје се презива Цветковић. Три преводиоца такође су из фамилије Цветковић. Уредник је Бошко Влаховић, издавач Небојша Влаховић.

Наравно, Министарство просвете и спорта Републике Србије дужно је да одвага сваки уџбеник пре него што га одобри. Тако неће уџбенике, букваре, читанке писати аналфабете,  недоучени матерњем језику и свему попут тих што су сачинили читанку Водено огледало и Жубор речи и то амбициозно назвали поуке о језику.

Несрећни Срби вазда су водили отаџбинске ратове, али аутори поменутог огледала е још не знају да им је Србија отаџбина, а не домовина. Један одличан песник у тој читанци у име песничке слободе тврди Домовина се брани лепотом. Може и лепотом. Обавезно животом.

Комплетан текст: Ко пише читанке

Наручите превару

У сред реалног социјализма у Југославији, према званичним подацима, није било проституције, дроге ни у траговима, Београд је био најбезбеднија престоница света. Понеко кокошарење, једна бомба у биоскопу, некомпатибилни карактери, жена свакичас скокне у комшилук. Прилично монотоно.

ЕШТО касније, за атентаторима сред Београда трчале су домаћице и пензионисани бетмени, пљачкашима се супротстављао педантни пословођа с полуаутоматском метлом. Једини видовњак, колико се сећам, био је Герхард Кроисет у Утрехту (Холандија). Бедна Холандија је сада, бар што се видовњака сматра, у запећку. Ми смо ти један тако видовит народ, да је, чујем, ћорава Ванга пукла од муке к'о звечка. Без бриге: толико се њено видовито семе примило и намножило да свака српска кућа има бар једног видовњака. Тарабића је у овој саксији земље да се читава више пута може опасати. И да претекне.

Комплетан текст: Наручите превару

Јoj

 ричица је знана, али Србину брзо ветри памћење па да подсетим. Некакав Турчин сврне с пута у поток да се освежи па га хајдук заскочи. Онда ти Турчин из потока зовне сапричасника који оста на друму: Похитај, ћапих хајдука! Онај ће, отуд: Ма батали га, да не дангубимо.

Туре не имаде куд: Баталио бих ја њега, но он мене неће!

Комплетан текст: Јoj

Став

Архив

Књиге

Исаија

Шака мрака

Мастило је горко / ink is bitter

Књига промена

У дом за старе стигао је комунизам

Писма осамљеника

Глумци одлазе, сире

Бенгалска ватра глуме

Смрт је ловац самотан

Мачје, мишје и друге

Мирна кућа

Мефистов вез

С љубечитим штовањем

Вечерња благост

Тамни вилајет

Женик

Кад те заболи душа

Мали знаци неверства

Човек против себе

Хелена спава с мишицом под главом

Књига постања